Posted on February. 9. 2019
ԳՐԵՑ՝Մեթր Գ. Տէրտէրեան
Պէյրութ. 30 Յուլիս 2018
Ձեզի անծանօթ այդ անձը՝ եթէ նոյնիսկ վեղար մը ունի իր գլխուն, եւ ադամանդակուռ պսպղուն մեծ Է տառը
կայ ճակտին, ան՝ անպայմանօրէն Ս. Էջմիածինի Հայրապետութեան արժանի անձ մը չէ հաւանաբար:
Հետեւաբար, հարկ է որ պրպտէք տեղեկութիւններ՝ անոր մասին, անոր ինքնութեան, կենցաղին, վարք ու
բարքին եւ գործունէութեան ու մտային կարողութեան մասին, եւ մաս-նաւորաբար՝ թէ ինչ ճամբով հասած է
բազմելու Ս. Աթոռին…: Քանի որ մեր պատմութեան մէջ, Պոլսոյ պատ-րիարքներէն մին՝ կոչուած է
«Ճըհան-նէմ Մերտիվանը…»: Յակոբ Պա-րոնեան գրած է «Փիլոն հագած կապիկներու» մասին, եւ՛
«Գառնուկի մորթով գայլեր» հասած են բարձր պաշտօններու, իսկ Թոնտրակեան յեղափոխութիւնը ծայր
առած է որպէս ըմբսոտութիւն՝ մեր արծաթասէր կաթողիկոսներուն դէմ, որոնցմէ մին եղած է մեծ
աւատատէր, սեփականացնելով մօտ 500 հայկական գիւղեր…: Իսկ այսօր եւս կը խօսուի եւ կը գրուի մօտ
12 միլիոնատէր կաթողիկոսներու, արքեպիսկոպոսներու եւ եպիսկոպոսներու (եւ պատրիարքներու)
մասին… որոնք հոգեւորական մնալով եւ հոգեւորականի վարք ու բարքով՝ չէին կրնար միլիոնատէր
դառնալ: Եւ արդէն՝ ինքնաշարժերու արքան՝ Հենրի Ֆորտ, իր կենսագրութեան մէջ խոստովանած է, թէ՛ իր
առաջին մէկ միլիոն տոլարը գողցած է…:
գ գ գ
Հայաստանի մէջ ներկայիս մղուող ժողովրդային ըմբոստութիւնը Ս. Էջմիածնի գահակալի անձին դէմ՝
հիմնովին տարբեր է, 20-րդ դարի կէսերուն, ցուրտ պատերազմի թէժ օրերու այն միջազգային,
իմփերիալիստական անարդար պատերազմէն, որ կը մղուէր Ս. Էջմիածնի Ամենայն Հայոց Հայրապետութեան
Մայր Աթոռին դէմ…: Երբ միասնական Հայց. Եկեղեցիին գահանայապետը՝ երջանկայիշատակ Վազգէն Ա.
Հայրապետը կը վայելէր Համահայութեան (ի Սովետ Հայաստան եւ ի սփիւռս աշխահի) խորին ակնածանքը եւ
վստահութիւնը, բացի՝ հայկական կուսակցութեան մը Բիւռոյէն… որ լծուած էր ամերիկեան իմփերիալիզմի
կառքին, որուն քաղաքական նախայարձակ ծրագիրն էր՝ գրաւել Անթիլիասի Կիլիկեան Աթոռը եւ զայն
հակադրել Ս. Էջմիածնի Մայր Աթոռին, երկփեղկելով միասնական Հայց. Եկեղեցին, եւ գրաւեալԱնթիլիասի
աթոռին կցելով՝ Ս. Էջմիածնի աշխարհասփիւռ թեմերն ալ… ամբողջ Սփիւռքահայութիւնը հակադրելու
յոյսով՝ ոչ միայն Ս. Էջմիածնին, այլեւ՝ Սովետ հայաստանի միակ Հայկական, իրական ու շօշափելի եւ
վերածնած Հայրենիքին, Սփիւռքահայութիւնը օրօրելով «հոգեկան», անիրական եւ անշօշափելի ապառնի
«հայրենիք»ի մը երազով, մինչեւ՝ Սովետ Հայաստանի ազատ ու ծաղկուն հայրենիքին «ազատագրումը
սովետական տաժան լուծէն», որ մաս կը կազմէր Սովետ Միութիւնը տարանջատելու ամերիկեան
իմփերիալիզմի ծրագրին…: Բայց, այս կուսակցութեան Բիւռօն՝ հաւանաբար, չէր հաւատար, որ
ամերիկեան իմփերիալիզմը պիտի կարողանար տարանջատել Սովետ Միութիւնը, եւ՛ «ազատագրուած»
Սովետ Հայաստանի իշխանութիւնը պիտի տար իր կուսակցութեան: Այլ կը գոհանար այն բանով, որինք
պիտի կարողանար՝ յաչս Սովետ Հայաստանի իշխանութեան, սակարկութեան իբր խաղաքարտ օգտագործել՝
անջատեալ եւ էջմիածնական թեմերու գրաւումով զօրացած Անթիլիասի Աթոռը, որպէս սփիւռքահայութիւնը
ներկայացնող կեդրոն, միակ իրական ու հզօր հայրենիքի իշխանութիւններէն կորզել՝ ճանաչում եւ գէթ
նուազագոյն դիրք մը հայրենիքի իշխանութեան վարչամեքենային մէջ…: Որովհետեւ՝ այս կուսակցութիւնը
իշխանատենչ, պատեհապաշտ, «պետական» կու-սակցութիւն ըլլալու յաւակնութիւնը ունեցող
ինքնանպատակ (Գարեգին Նժդեհի իսկ խոստովանութեամբ) կուսակցութիւն մըն է, որ մոլուցքը ունի
մենատիրութեան, որ երբ անկարելի է, կը պահանջէ՝ առնուազն… գէթ մասնակիցը դառ-նալ իրական ու
շօշափելի հայրենիքի պետական իշխա-նութեան, առժամաբար գէթ, յուսալով միշտ, որ հետագային կրնայ
տիրանալ պետական ամբողջ իշխանութեան…: Այս կուսակցութիւնը մինչեւ օրս կը պահէ իր այս մարմաջը,
որուն անհերքելի փաստն է՝ յաջորդաբար հետեւողական իր կոալիցիա կազմելը թէ՛ Ռ. Քոչարեանի եւ թէ՛
Ս. Սարգսեանի հետ, եւ յեղակարծ՛ մէկ օրէն միւսը դիմաշրջումով՝ Նիկոլ Փաշինեանի հետ: Սակայն, խիստ
կարեւոր տարբերութեամբ մը. Փաշինեանի մօտ ան չի կրնար շահարկել այսուհետեւ Սփիւռքի խաղա-
քարտը, քանի որ ամբողջ Սփիւռքահայութիւնը ողջունեց արդէն օլիգարխիկ համակարգին դէմ կատարուած
յեղափոխութիւնը:
գ գ գ
Վերադառնալով Ս. Էջմիածնի գահակալի անձին դէմ ներկայիս ընթացող ըմբոստութեան ժողովրդային
տարերային շարժումին, հարկ է պարզաբանել հետեւեալ այլաբնոյթ հարցերը.
կեղեքումը: Ուրեմն, հիմա՝ այդ ազգաքանդ համակարգին հեռացումին պէտք է ընկերանար Ս. Աթոռը
նսեմացնող գահակալին հեռացումը:
Ա) Ճշմարիտ հոգեւորականէն՝ ժողովուրդին հանդէպ լրացնել կը պահանջուին նոյն այն
պարտականութիւնները, որոնք կը պահանջուին ճշմարիտ հասարակական գործիչէն:
Բ) Հոգեւորականը պարտի կանգնիլ կեղեքուող, բռնադատուող ու տառապեալ ժողովուդրի կողքին, անոր
արդար պահանջները պաշտպանելով, եւ՛
անոր գործնապէս օգնութեան հասնելով:
Գ) Հոգեւորականը իր առաքինի վարք ու բարքի անձնական օրինակով կը պահպանէ եկեղեցւոյ սրբութիւնն
ու Աստուծոյ փառքը, կամ՝ ճիշդ հակառակը. կը նսեմացնէ զանոնք, եթէ վարէ հոգեւորականին անվայել եւ
անյարիր արծաթասէրի, փառասէրի, հեշտասէրի ու շուայտասէրի կեանք մը:
Դ) Հոգեւորականը պարտի ըլլալ՝ խոնարհասիրտ, հեզահամբոյր, երախտագէտ, զինք երէկ առաջնորդած
երէց եղբօր հանդէպ, եւ յարգել անոր արդարացուցած հեղինակութիւնը եւ չուրանալ անոր վաստակը:
Ֆրանչիսկոս Ա., երբ վերջերս այցելած է Չիլի եւ Փերու, հանդիպած է իր անցեալի երկու ուսուցիչներուն՝
Խօսէ եւ Գարլոս Ալտոնաթէներուն (Josռ, Carlos Aldunate, յաջորդաբար՝ 100 եւ 101 տարեկան), եւ
զիրենք ողջունած է հաւատացեալներու բազմութեան մը առջեւ եւ խոստովանած. «Անոնք եղած են իմ երկու
հոգեւոր առաջնորդներս, եւ եղած են միշտ ողջախոհութեան թագաւորներ: Ես յատուկ շնորհակալութիւն կը
յայտնեմ երէց եղբօրս՝ Հայր Գարլոսին, որ 1960 թուին, 58 տարիներ առաջ, ինծի տուած էր եղբայրական
յորդոր մը: Այդ ժամանակ ես վարիչն էի կրտսեր աբեղաներու դպրոցին (Juniorat) եւ անոնցմէ մէկը շատ
զայրացուցած էր զիս իր վարքով, եւ ես արտօնութիւն խնդրեցի Հայր Գարլոսէն՝ վտարելու այդ աբեղան:
Հայր Գարլոս նախ խնդրեց որ հանդարտիմ եւ չշտապեմ, այլ՝ այդ աբեղային հետ վերաբերմունքս առաւել
եղբայրական դարձնեմ: Ես կատարեցի Հայր Գարլոսի յորդորը, եւ հետագային, արդիւնքը եղաւ դրականե: Ս.
Աթոռի ներկայ գահակալը ոչ թէ կրտսեր աբեղաներ, այլ՝ բարձրաստիճան վարդապետներ կարգալոյծ կ՛ընէ
մեծ թիւով, եւ՛ մեծ շտապողականութեամբ, եւ՛ ոչ-եղբայրական վերաբերմունքով…: Ան ձեռնպահ մնաց եւ
հայրապետական դիրքն ու հեղինակութիւնը չարժեցուց, երբ տեղի ունեցան Հոկտեմբեր 27-ի պետասպան եւ
Մարտ 1-ի ժողովրդասպան նախճիրները…, երբ երկրի վերգետնեայ եւ ստորգետնեայ հարստութիւնները
մոնկոլ-թաթարական թափով կը թալանուէին հայանուն օլիգարխներու կողմէ, եւ երբ հարիւր հազարներով
երկրի քաղաքացիները գաղթականի ցուպը ձեռին կը հայաթափէին մեր մինուճար հայրենիքը…: Անոր այս
բոլոր կամաւոր պաշտօնազանցութիւնները արժանի չե՞ն գէթ մէկ ակամայ պաշտօնանկութեան…:
Ե) Ֆրանչիսկոս Ա. նաեւ՝ հոգեւորական իշխանութիւն ունեցողներուն պարտականութիւնը կը նկատէ՝
սորվիլ եւ գիտնալ, իշխանութեան հրաժեշտ տալու ժամը՝ տարիքի, առողջութեան, եւ՛ անվայել վարքի եւ
բարքի հետեւանքով… (Learn to take your leave):
Զ) Պապը նաեւ կ՛ըսէ. «Եկեղեցին՝ որպէսզի չծերանայ, պէտք չէ վախնայ նախա-ձեռնելու՝ վտանգաւոր
կարծուած բարենորոգումներու եւ փոփոխութիւններու…» (Pour ne pas se vieillir, l’Eglise ne doit
pas avoir peur de prendre des risques”): Յարատեւ հոսող ջուրը ոչ կը ճահճանայ եւ ոչ ալ
կ»ապականի…: Հերթական ինքնանորոգումի ուղիին հետեւող Ս. Էջմիածնի Ս. Աթոռը չի ծերանար, այլ՝
կ՛ինքնամաքրուի: Այսօր՝ Նոր Արեւելահայաստանը, կամ՝ Դ. Հանրապետութիւնը, կարիքը ունի նոր Ս.
Էջմիածինի…:
Սակայն, նոյն ատեն, քրէական պատասխանատւութիւն կը կրեն այն բոլոր բարձրաստիճան
եկեղեցականները, որոնք քաջածանօթ են այս աթոռակալի բարք ու վարքին, որոնցմէ տարբեր չեն իրենց
վարքն ու բարքը, կա՛մ նիւթապէս եւ դիրքի տեսակէտով օգտուած են անկէ, եւ կամ ալ՝ մորթապաշտ են եւ
կը վախնան կարգալոյծ ըլլալէ, եւ այս պատճառներով եւ շարժառիթներով պաշտպանեցին ու կը
շարունակեն պաշտպանել զինք: